شهر ۰۹

جلوه ای الهی!

روایتی از عالم ذاکر ،آیت الله سید عبدالکریم کشمیری

جلوه ای الهی!

سید محمد فخرایی کارشناس ارشد علوم قرآنی

100_25

آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رضوی (ره) در سال ۱۳۴۳ قمری در نجف اشرف چشم به جهان گشود . از همان کودکی آثار استعداد و بزرگی و جذبه در وی مشاهده می گردید . در هفت سالگی، سخنی از استاد اخلاق آیت الله شیخ مرتضی طالقانی وی را متحول ساخت . سپس به دستور پدر بزرگوارش به علوم دینی مشغول شد. … واردات قلبی و مکاشفات غیبی، کاملا وی را به ذکر و فکر و مجاهدات و ریاضات مشغول کرد تا جایی که الطاف حضرت امیرالمؤمنین (ع) سراسر وجودش را فرا گرفت.

مرحوم کشمیری همچنین یکی از شاگردان بارز آیت الله سید علی قاضی بوده اند.

ایشان در سال ۱۳۵۹ شمسی به ایران آمد و در قم ساکن شد. آن بزرگوار در سال ۱۳۷۸ به دیدار الهی شتافت و در جوار ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

                                       گر نور حیدری ز کسی رخ نما ‌کند           در عـالمی به جهـان جلوه ها کند

حالات نماز و مقام محمود
حاج صاحب عضدالله مى گوید :بعضى وقت ها با هم به مسجد کوفه مى رفتیم و ایشان تا صبح آن جا مى ماندند و نماز مى خواندند و عبادت مى کردند. ما که با ایشان بودیم خسته مى شدیم و مى خوابیدیم، ایشان به ما مى گفتند شما بخوابید من فردا ظهر مى خوابم و مرتب در مسجد کوفه به ذکر و عبادت مشغول بودند. پسر ایشان مى گوید :ایشان شب ها به پشت بام مى رفت و من ایشان را نمى دیدم. و شاگردان نیز تنها مى دانند که او بیدارى شب هایش خیلى زیاد بوده است. اما او در بین مستحبات بیشتر از همه تاکید بر نماز شب مى کند و از اولین توصیه هایش به افراد، نماز شب و بیدارى سحر است !مى گوید :براى کسى که طاقت بیدارى سحر و بین الطلوعین هر دو را ندارد بیدارى سحر افضل است. رمز موفقیت را در هم نشینى با بزرگان و نماز شب مى داند چرا که نماز شب نشانه صدق است و آن که بیدارى شب ندارد، کافر عشق است. مى گوید :بیدارى شب مقام محمود مى آورد و مقام محمود مجاورت با خداست.
قرائت قرآن
یکى از شاگردان مى گوید :من کسى را ندیدم مثل ایشان اهل قرآن باشد، عجیب بود مخصوصا قبل از سکته شان گاهى هر سه روز یک بار ختم قرآن مى کردند. وقتى قرآن مى خواندند چهره شان واقعا دیدنى بود. یک قرآن بزرگ داشتند، مى گذاشتند جلوشان و قرآن مى خواندند، و آن وقت چهره شان مثل مهتاب مى درخشید، معلوم بود که در عالم دیگرى است، عجیب به قرآن علاقه داشتند. ایشان در ماه رمضان و حتى ماه هاى قبل از آن، سه روز یک بار قرآن را ختم مى کردند یعنى روزی ده جزء. و البته به کارهاى دیگر هم مى رسیدند و این خیر و برکتى بود که از جهت زمانى در کار ایشان بود.
حالات ذکر و سکوت
ایشان بسیار سکوت می کردند. حتى آن ها که یک بار به ملاقاتش رفته اند و او برایشان صحبتى نکرده است این نکته را درک کرده و گفته اند که سکوت او برایشان درس ها داشته است.فرزند ایشان می گوید : پدرم با هیچ کس رابطه نداشت همه او را دوست داشتند ولى ایشان غالبا سکوت مى کردند. . شاگردان مى گویند سکوت ایشان همیشه بر حرف زدنشان ترجیح داشت. اصلا ایشان حرف نمى زدند مگر این که سوال مى کردى و گرنه اصلا آدم اهل حرف نبودند، کلا آدم ساکتى بودند، ساکت و متوجه و بعد از سکته هم ساکت تر شده بودند، حتى ساعتى آدم پیش شان مى نشست، به زور باید سوالى مى کردى که حاج آقا چیزى بفرمایید. گاهى مى گفت چه بگویم؟ یا گاهى جملات جزئى داشتند مثلا فاذکرونى اذکرکم و اشکروا لى و لا تکفرون.
البته این سکوت او نیز براى ما درس آموز است. ما نیز اگر بدانیم آن که هر روز در محضرش حاضریم و دل به او داده ایم، شنواست و از نماز و ذکر گرفته تا حرف هاى معمولى و حتى صحبت هاى ناروایمان همه و همه را مى شنود، سکوت و ادب در کلاممان همانند آیت الله کشمیرى مى شود.
حاج صاحب عضدالله نیز چنین مى گوید :به من مى گفت: شما توکلتان باید به خدا قرص و محکم باشد. گفتم چطور آقـا؟ گفت: قلبت، توجهت، یک جا باشد نه همه جا، فقط به خدا توجه ات راست باشد، مستقیم باشد، صادق باشد، صادقانه ! باز هم از او مى پرسند:براى عموم طلبه ها شما چه توصیه اى مى کنید که به مقصدى که امام زمان (عج) مى خواهند، برسند؟ مى گوید :نماز شب! تهجد! بندگى !
ساده زیستى
حاج صاحب عضدالله مى گوید :ایشان بسیار ساده لباس مى پوشیدند. یک روز من گفتم: آقا لباستان کهنه شده است، گفتند: نه همین بس است تازه زیاد هم هست. گفتم : نگاه مردم ! گفتند: من با مردم کارى ندارم با خدا کار دارم. همسر ایشان مى گوید :به طور کلى مى شود گفت ایشان در یک حال و هواى دیگرى زندگى مى کردند و به مسائل جزئى توجهى نداشتند.

 رزق فراوان

«اگر سوره «عادیات» روزی ۱۱۰ مرتبه خوانده شود، روزی حلال فراوان خواهد آمد».
خواندن ۱۱۰ مرتبه سوره عادیات تقریبا ۳۵ دقیقه طول می کشد. و لازم نیست یک مرتبه و پشت سر هم خوانده شود. می توان در طول روز و در ساعات فراغت به تدریج ۱۱۰ مرتبه خواند .

  ذکر «نادِ علی»

از اذکار اهل ولایت، ذکرناد علی است که در کتاب ها به صورت های مختلف نقل شده است . استاد این ذکر «نادعلی » را چنین می خواند: « نادِ علیاً مَظهرَ العَجائب، تَجدهُ عَونَاً لَکَ فی النّوائب، کلُّ همّ و غمّ سَیَنجَلی، بولایتک یا علیُ یا علیُ یا علیُ، یا ابا الغوث أغثنی، یا ولی الله ادرکنی، بلطفک الخفیّ، لا الهَ الّا انت َسبحانکَ انّی کنتُ من الظالمین».

آن بزرگوار می فرمود:اگر یا علی در این ذکر ۱۰۰ بار گفته شود، خوب است. من از «ناد علی» خیر زیادی دیدم. هر مشکلی در نجف برایم پیش می آمد، می رفتم صحن حضرت امیرالمؤمنین (ع) و چند بار آن را می خواندم مشکلم حل می شد.

توسل به حضرت جواد الائمه (ع)

بسیار دیده و شنیده شد که افراد برای امور مادی، مانند خرید خانه و ماشین و رزق و ازدواج، از وی راهنمایی می خواستند. آن بزرگوار می فرمود:سوره یس بخوانید و ثواب آن را به امام جواد (ع) تقدیم کنید، حاجت شما را خواهند داد. گاه امر می کرد صلوات برای حضرتش هدیه کنند و آن را در توسل به این امام کریم مجرّب می دانست.

                                                      

ویژگی‌های اخلاقی

آیت الله سید عبدالکریم کشمیری ویژگی‌های اخلاقی برجسته‌ای داشت که این ویژگی ها می توانند راهنمای سالکان الهی به سوی رشد و تعالی باشند. در این جا به برخی خصوصیات وی اشاره می کنیم:

تقوای مالی:

از دیگر ویژگی های آیت الله کشمیری، احتیاط در مصرف بیت المال بود. یکی از نزدیکان ایشان می گوید: «در یکی از ایامی که او به خاطر تعطیلی حوزه نجف به زیارت کربلا مشرف شد و ما شهریه وی را در کربلا تقدیمشان داشتیم، هنگامی که او متوجه شد شهریه است، چهره‌اش متغیر شد و فرمود: شهریه را برگردانید؛ چون ایام تعطیلی حوزه است و ما درس و بحث نداریم. عرض کردیم: آقا! شما به «تحقیق» مشغول هستید و اشکالی ندارد از شهریه استفاده کنید. فرمود: برگردانید! من نمی توانم فعلاً از آن استفاده کنم»

دستورالعمل های مشکل‌گشا:

عارفان و سالکان، در طول زندگی با قرآن مأنوس بوده و از این کتاب آسمانی بهره‌های فراوان برده اند؛ همان گونه که – بنا به نقل آیت الله کشمیری – مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی تا چهار سال در مشهد هر شبی، قرآن ختم می کرد و ثواب آن را به امام رضا علیه السلام هدیه می نمود تا به آن مقامات عالی و عرفانی نایل آمد.

از جمله دستورالعمل های این عارف فرزانه به حاجتمندان و اهل نیاز، خواندن برخی آیات و سوره‌های قرآن است. ایشان برای حل مشکل و وصول به برخی فضایل، رهنمودهایی داشت که از باب نمونه به برخی اشاره می شود:

  • توحید:

خواندن هزار مرتبه سوره اخلاص در هر روز جهت نورانیت، روحانیت قلب، آسان شدن امور و رزق. ایشان هنگام ورود به منزل این سوره را می خواند و می فرمود: «فقر را از خانه بیرون می برد»

  • قدر:

خواندن سوره قدر جهت اطلاع از آینده خود؛ به این ترتیب که از شب اول ماه رمضان، تا شب بیست و سوم، هر شبی هزار مرتبه این سوره را بخواند، در خواب یا بیداری آینده او را نشان می دهند. مرحوم آیت الله خویی هم به دستور مرحوم سید علی آقای قاضی آن را قبل از مرجعیت خویش انجام داده و آینده خود را مشاهده کرده بود . خواندن این سوره در عصر جمعه صد مرتبه، برای رزق حلال مفید است.

  • حشر:

خواندن چهار آیه آخر سوره حشر به این صورت که یک اربعین (روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، تا روز چهلم چهل مرتبه) و یک اربعین دیگر به عکس اول تا اربعین دوم تمام شود، برای استجابت دعا مفید است. البته این آیات حاوی اسم اعظم الهی هستند.

ذکر یونسیه:

سلسله عرفای قرن اخیر از آیت الله سید علی شوشتری، ملا حسینقلی همدانی، سید احمد کربلایی و سید علی آقا قاضی تا آیت الله کشمیری، همگی اتفاق و تأکید بر «ذکر یونسیه» آن هم در سجده، داشته‌اند. چنانچه این ذکر چهارصد بار بعد از نماز عشاء در سجده گفته شود، آثار و برکات فراوانی دارد که مرحوم کشمیری برخی فوائد آن را چنین شمرده است:

  • ۱. دیدن حالات برزخی؛
  • ۲. تقویت قلب و مکاشفات؛
  • ۳. پیشرفت در سلوک؛
  • ۴. نورانیت و رفع حجاب‌ها؛
  • ۵. استجابت دعا و نجات مؤمنین.

آخوند ملا حسینقلی همدانی فرموده است: «هر وقت و هر قدر بتوانید این ذکر را بگویید»ایشان به خواندن دعاهای احتجاب، یستشیر، قاموس القدره، دعای مشلول و توسل و زیارت ائمه اطهار علیهم السلام و به نماز شب تأکید بسیار داشت و به دیگران سفارش می کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *