شهر ۰۹

در ترویج عفاف کم کاری کردیم!

گپ و گفتی با استاد حجه السلام رجبی درباره داوری اولین کرسی مجازی آرمان گرا پیرامون حجاب و عفاف

در ترویج عفاف کم کاری کردیم!

گفتگو: اسماء امیدی

تنظیم : آرمین شمس ایلی

100_17

اشاره:

موضع عفاف و حجاب در جامعه از دلمشغولی های قدیمی ما در مجله بوده است و بعد راه اندازی کرسی آزاداندیشی در وب سایت مجله و اخذ نظرات کاربران محترم ساعتی را میهمان استاد رجبی محقق علوم قرآنی بودیم و نظرات و نقدهای خواندنی ایشان را با هم می خوانیم .

**

*با سلام و احترام خدمت استاد محترم ،خیلی تشکر میکنم بابت این فرصتی که در اختیار بنده قرار دادین تا از سخنان شما بهرمند شویم،در ابتدا تقاصامندم نظر شما را بصورت جامع پیرامون موضوع مطرح شده در کرسیِ ایجاد شده در فضای مجازی با عنوان حجاب و عفاف جویا شوم ؟

– من در کرسی آزاد اندیشی نظرات را خواندم، خیلی ها را رد می کنم و خیلی هارا هم می پسندم ، بنده تخصصم قرآن است و مبانی من هم قرآنی است و غیر از قرآن هم چیز دیگری را قبول ندارم. یعنی اعتقاد من بر این است که اگر مبانی قرآن در جامعه اجرا بشود، مشکل جامعه در این زمینه(حجاب) حل خواهد شد.

من در سایت خودم یک مطلبی را گذاشتم به نام سیمای عفاف در قرآن که بصورت اسلاید است و آیات مربوط به این موضوع را آورده و همه را دسته بندی کردم. ببنید قرآن عفاف را چقدر گسترده تر از این چیزی که ما می بینیم تعریف کرده است. ببنید مثلا وقتی بحث حجاب است، فقط اسم چادر می آید که من اصلا این مساله را قبول نکردم و بحث عفاف خیلی گسترده تر است و ما باید به بحث عفاف و کم عفتی در جامعه بپردازیم و واژه حجاب غلط است و من این واژه را قبول ندارم. بلکه باید از عفاف استفاده کنیم. یک مطلب دیگر اینکه ببینیم قرآن این مطلب را با چه بیانی توضیح می دهد. مثلا آیه ۵۹ سوره احزاب، پوشش بلند را می گوید که این چادرنیست بلکه یک پوشش بلند است همانند چادر.

بعد در این آیه خداوند می فرمایند(( یا ایها النبی قل لا زوجک و بنائک و نسائ…)) خطاب رو ببینید می گوید ای نبی، نمی گوید رسول، می گوید ای کسی که خبر مهمی می آوری به زنان و به دخترانت بگو، ببنید اولا به پیامبر خطاب می کند یعنی اول باید الگو های اولیه عفاف را مشخص کنیم، حجاب را باز دارم تاکید می کنم حجاب به تنهایی اشتباه است بلکه عفاف درست است زیرا عفت یعنی حفظ کردن حریم های چه شخصی و چه اجتماعی یعنی حفظ کردن همه ی حریم های چه شخصی و چه اجتماعی یعنی هیچ مبنای انحرافی توی جامعه به وجود نیاوردند یعنی خیلی کامل تر از حجاب به همین خاطر است که می گویم بروید و در سایتم مطالب سیمای عفاف در قرآن را مطالعه کنید خیلی بیشتر به این مفاهیم آشنایی پیدا می کنید و به حرفهای من هم آشنا تر می شوید. خب حالا ببینید قرآن می گوید: (( کل ازواجک و بنائک)) و به زنان و دخترانت بگو، یعنی الگو های جامعه ما درست بشوند.

یعنی اگر من یک روحانی هستم، خانمم محجبه باشد. الان مسئولین رده اول کشور ما آیا واقعا الگو های جامعه هستند یا نه مخصوصا روحانیون. الان خانواده ی من الگو هستند یا نه؟ بله هستند.

من روزها تدریس دارم و گاها با طلبه ها می روم مشهد، خانمی را دیدم که شوهرش طلبه بود و تازه مکه هم رفته بود ولی وضعیت پوشش مناسبی نداشت ،این خانم باید بدانند که چون الگو هستند باید بسیار سنگین تر باشند. این یک مطلب بود، مطلب دیگر این است که اگر مادر خانواده عفاف را رعایت کند، دختر هم چون در خانه مقلد مادر است او هم یاد می گیرد که عفاف را رعایت کند. اما تعبیر سوم اینکه(( نسائ المومنین)) ابتدا یک سوال بپرسم و آنهم اینکه ایا شما میدانید که نسائ المومنین یعنی چی؟ نسائ المومنین یعنی همسران (زنان) مردان مومن ،یعنی مردی که ایمان داشته باشد خانمش به این آیه عمل می کند ( رعایت پوشش بلند یا چادر). این آیه اصلا نمی گوید حجاب و عفاف اجباری است بلکه مردم را دعوت به عفاف برتر کنید. الگوهای جامعه اگر اینگونه باشند، دیگر خود به خود جامعه تان هم به این شکل خواهد شد. همانطور که مشخص است اجباری در این آیه نیست بلکه می گوید ای پیامبر تو به خانواده ات بگو که اینگونه باشند ،کجای این آیه اجبار و زور وجود دارد؟ پس معلوم می شود که ما در بحث ترویج فرهنگ عفاف هم کم کاری کردیم و گاها زیاده روی کرده و بد برخورد کردیم که امروز اثرش را در جامعه داریم می بینیم. پس معلوم است که مسئولین مملکتی ما و مروج فرهنگی نتوانستند و حتی روحانیت ما هم نتوانسته شگفتی های عفاف را به مردم با زبان قرآن بیان کنند. یک آیه در قرآن نداریم که با اجباری و زور عفاف را بگوید و همه اش تشویقی و ترویجی است.

*حالا به نظرشما بر اساس مطالعاتی که کردید ما چه جاذبه ای در آیات قرآن و در دین و عفاف به وجود بیاوریم که مردم جامعه سوق پیدا کنند به این سمت؟

بیاییم شگفتی خود ایات قران را بگوییم ولی باید توجه کنیم که تطبیقش با علم روز هم مهم است. ما وقتی در مورد عفاف صحبت می کنیم خیلی گسترده می شود مثلا عفاف در خانواده را در سوره ی نور آیه ی ۵۸ ببینید سه تا وقت خصوصی هم خوابی زوجین رو میگوید و بعد می گوید سه تا موقع هست که بچه زیر سن بلوغ در بزند و بعد وارد اتاق والدین بشود. پس ببینید در همین سوره نور که سوره عفاف هم معروف است به مردان میگوید که نگاهایتان را کوتاه کنید نسبت به نامحرم، بعد ببینید در همین سوره می آید و می گوید در سه وقت ابتدا بچه ها باید در بزنند بعد وارد اتاق بشوند خب این را چه تعبیر می کنید؟ یعنی ببینید اگر بچه ها چشمشان یک صحنه ای را که نباید، ببیند را می بیند ،برایش جذابیت دارد درست است که بچه ی زیر سن بلوغ قوه جنسی ندارد، اما دچار انحراف میشود، در اینجا قران بیان میکند که بچه زیر سن بلوغ هم یک عفافی داده و در سه وعده ی خصوصی والدین باید ابتدا در بزند و بعد وارد اتاق بشود چون اگر صحنه ای رو که نباید ببیند، ببیند ،مقدمه ی بلوغ زود رس می شود.حال یک سوال مطرح میشود،ایا این تربیت قرآنی در مدارس ما و یا در زندگی هایمان ترویج دارد؟ من واقعا چنین چیزی را نمی بینم، من حتی در خانواده های ی طلبه هم نمی بینم که به بچه هایش بعضی مسائل را یاد بدهند مثلا این موضوع را یاد بدهند که هنگام ورود به جایی در بزنند و بعد وارد بشود ، در حالی که گذشتگان ما یک یا الله می گفتند حتی در هنگام ورود به خانه خالی. روایت داریم در خانه خالی هم که وارد می شوید سلام بدهید. ببنید چقدر عفاف در قرآن گسترده تر است.

ایا میدانید جامع ترین آیه قرآن در مورد عفاف کدام است؟ آیه ۱۵۱ سوره مبارکه ی انعام که می فرماید: (( ولا تقربو الفواحش ما ظهر منها و ما بطن. )) در این آیه ما یک نهی را داریم که می گوید که نزدیک فواحش نشوید حالا ما در سوره اسراء، آیه ۳۲ داریم که می فرماید: ((ولا تقربو الزنا)) که یعنی به زنا نزدیک نشوید. خب حالا یعنی چه نزدیک نشوید؟ یعنی مقدمات فواحش را در جامعه تان به وجود نیاورید. مقدمه فحشا چیست؟ یک روحانی می آید تلوزیون با یک خانم مجری شروع به بگو بخند می کنند که این به گونه ای مقدمه فحشا است. ترویج فحشا از صدا و سیمای ماست. دو تا مجری آقا و مرد به همراه یک خانم روحانی راحت با هم می گویند و می خندند و توی سریال های ما و مردم جامعه هم راحت می بینید این اتفاق را میبینند و آن را میپذیرند و همه این ها ترویج فحشا است. شما فکر می کنید آن فواحش از کجا شروع می شود؟

اول به ایشان پیام دادیم که زنگ بزن صدایت را بشنویم، زنگ زد صدایش را شنیدیم گفتیم بیا چهره ات را ببینیم ! بعد گفتیم چشمم به چشمش افتاد، دلم به تاپ تاپ افتاد!! بعد خلاصه به هم نزدیک می شویم و گفتم دستت را بزار توی دستم و خلاصه بقیه نهضت ادامه دارد! چون از کجا شروع شد؟ از یک پیام.

پس ببینید (( ولاتقربوا الفواحش)) یعنی اینکه نزدیک به فحشا نشوید. مثلا یک استاد دانشگاه به دختر خانم های جوان دست می دهد و بعد باهم خودمانی می شوند آیا این ترویج فحشا نیست؟ پس اگر اینها و امثال اینها حذف بشوند جامعه مان مشکلش حل خواهد شد. ولی وقتی صدا و سیما ترویج فحشا می کند و مسئولین ما یک منشی خانم دارند که ششصد قلم صافکاری و نقاشی کرده و آرایش غلیظ می کند و همین آقایان نسبت به خانم هایشان دیگر هیچ ابراز محبتی ندارند و می روند سراغ همین منشی دیگر چه انتظاری دارید که جامعه ما درست بشود؟!

خب پس اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از صحبت های قبلیمان داشته باشیم این است که اصل عفاف است و حجاب یک جزئی از عفاف است. یعنی شما فکر کنید یک دایره ی بزرگی را ببینید درون این دایره یک قسمتی رو حجاب گرفته است. لذا من اعتقاد دارم و اعتقادم بر این است که ما باید ترویج عفاف کنیم ، خیلی از خانم ها شاید حجاب کمی داشته باشند برای مثال من خودم خیلی دانشجوی این مدلی داشتم، مثلا یک دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران که الان هم الحمدالله نامزد کرده شاید خیلی حجاب نداشت ولی عفت داشت.

خب بنظر شما این کافیه؟

خب ببینید ما در جامعه مان بی عفت کم نداریم چه محجبه و چه غیر محجبه! من در دانشگاه علوم پزشکی خیابان شریعتی بودم آنجا بحث آزاد اندیشی عفاف داشتیم، دختر دانشجویی بلند شد گفت :حاج آقا هرچی دختر عشقیه زیر چادر مشکیه! یعنی به هر حال این عبارت نادرست را برخی بین مردم ساختند دیگر می خواهم بگویم چه موقع خانم بد حجاب است یعنی حالا یک مقدار روسریش عقب تر است ولی عفت دارد. عفت یعنی چی؟

اینکه با نامحرم رابطه ندارد و فقط یک ذره موهایش بیرون است و تحریک آمیز هم نیست و زمینه هدایت ایشان برای ما خیلی بیشتراست ، خلاصه می توانیم بگوییم که دین ما این را گفته که اگر شما این موهایتان را هم بپوشانید بهتراست.

*گفتید که مساله تربیت از درون خانواده شروع می شود و بعد از ان رسانه ها و فضاهای مجازی نقش ایفا می کنند و حال به فرض مثال، جوانی که در برخی خانواده رجال سیاسی کشوری کشیده می شود که ممکن این مسیر به خاطر الگوهای بدی که نشان داده می شود به افراد یکسری انحراف ها و نفوذهایی وارد فرهنگ ما بشود و این باعث ترویج بی عفتی و در نتیجه بد حجابی می شود برای همه؟!

ببینید رسانه ی ما وقتی علنا ترویج بی عفتی می کند خب کم کم عادی سازی می شود.یک خانمی خ یک شامپویی را تبلیغ می کند، می آید به خانم می گوید، خانم شماچه شامپویی را مصرف می کنید؟ خانم هم میگوید شامپوی فلان. خود همین ترویج بی عفتی می کند، نه بی حجابی ها، آن خانم کاملا پوشیده است اما ببینید چه لباس های روشنی را استفاده می کنند. خب این ها همه اش ترویج است تازه دیگر الان عادی سازی شده. الان اگر چادری ها هم چادرشان بی افتد خیلی خیالشان نیست. ترویج بی عفتی از رسانه است. یا همین توی اداره ها را ببینید اداره های مختلف مثل سازمان ثبت احوال و … هرچند اکثر شغل ها در دست خانم هاست خب در یک ساختمان اداری من آمار دارم، ساختمانی که از ۴۰ نفر ۲۶ نفر خانم است یعنی از آقایان بیشتر هستند حالا شما حساب کنید اینها چندنفرشان مجرد هستند، چند نفرشان متاهل ؟. حالا این خانم چندین سال با آقایان همکار است و خیلی صمیمی شده اند و به هم عکسهای شخصیشان را نشان می دهند خب این ترویج یعنی ترویج و این مسأله از کجا شروع شده است!؟!ما الان داریم خانم هایی که صبح می خواهند بروند سرکار را میبینیم،انها اول در ایستگاه اتوبوس می نشینند و آرایش می کنند بعد می روند سرکارشان، خب همه اینها از کجا آمده؟!

اداره ها و بیمارستان ها و سازمان ها که دیگر دست خود ماست. یا مثلا همین هواپیما ها، می بینیم مهماندار اعلام می کند، بخاطر شئونات اسلامی ما در خواست می کنیم شما حجاب و عفاف را رعایت کنید، حالا خود مهماندار می بینید چندین قلم آرایش کرده حالا این ها را کاری نداریم ولی موهاش هم بیرونه. خودش دارد اعلام می کند که حجاب و عفاف را رعایت کنید ولی خودش رعایت نمی کند پس می بینید که همه اش تبلیغات است ولی در عمل چیزی نیست. یکی از راه حل ها این است که حداقل اداره جاتی که دست خودمان هست را میتوانیم بخش نامه کنیم که عفاف حتما رعایت بشود ،اصلا فسادی که الان توی ادارات هست از جانب زن ها و مردهای متاهل که توی ادارات هستند خیلی بیشتراست.

ما باید برای این ها کارگاه بگذاریم و مفاسد را بگویم آقا و خانم وقتی اینگونه می گردی نتیجه اش را ببین. لذا همین آموزش رانندگی که برای خانم ها از جانب آقایان هست را در نظر بگیرید،من از آقایی که داشت آموزش می داد پرسیدم که آقا شما به خانم آموزش می دهی و یک نفر هم آن پشت نشسته خدایی احساس گناه نمی کنی؟ می گفت من مشکل پیدا می کنم خود این آقا می گفت من مشکل پیدا می کنم و بعد می گفت من وقتی دستم رو می گذاشتم روی دستش خیلی براش عادی بود و اشکال نمی دانست و بعد می بینیم که عادی شده بعضی اوقات شوخی هم می کنیم و می بینیم که عین خیالش هم نیست. آیا به نظر شما اینکار مقدمه ی زنا نیست؟ اینکار دقیقا مقدمه زنا است. در حالی که خداوند می فرمایند: (( ولاتقربوا الزنا))، نزدیک زنا نشوید خب دقیقا مقدمه زنا است،و وقتیکه یک زن و مرد نامحرم توی اتاق خلوت با هم باشند باز هم مقدمه زنا بوجود خواهد امد ،و دیگر اینکه بر اساس مطالعات بنده به عنوان مدرس دانشگاه وقتی که آمار رو نگاه می کنم می بینم ۵۰ درصد قتل های اخیر توی قشر مرفه جامعه وجود دارد انهم بدلیل خیانت طرفین . یعنی الان خیانت متاهلین توی جامعه ی خانوده محور کشور ما دارد زیاد می شود آیا این یک اعلام خطر برای مسئولین ما و مبلغین ما نیست؟ خب شما می بینید کشور ایران قبل از اسلام هم خانواده محور بوده و وقتی خانواده از هم پاشید چه چیزی باقی خواهد ماند؟ اصلا دیگر ایرانی باقی نمی ماند چونکه قدرت ایران به خانواده هایش است.

*بنده از توی سایت شما یکسری عواملی را مطالعه کردم شما ذکر کرده بودید برای بدحجابی عوامل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و …وجود دارد، حالا از بین اینها مهم ترین عامل و بنیادی ترین عامل و تاثیر گذارترین عامل در بدعفافی که توی ایران رایج هست کدامیک میباشد؟ و چگونه ما پیش برویم که بتونیم اینها را از بین ببریم؟

مهم ترین عامل همان نفوذ فرهنگی یا شبیخون فرهنگی است که حضرت آقا فرموردند، من باور دارم که اگر فرامین حضرت آقا در جامعه مان اجرا بشود مملکتمان می شود گلستان. همه ی دردها و همه ی ریشه ها را حضرت آقا می گویند و جالب این است که ده سال، بیست سال جلوتر هم می گویند و گوش زد می کنند ولی مسئولین اجرائی ها دولت های مختلف که آمدند نتوانستند توی زمینه عفاف حق مطلب را ادا کنند هیچ، از آن حیطه ی وظیفشان هم کمتر گذاشتند مخصوصا این دولت فعلی، خب شما همین آپارات را نگاه کنید ،ببینید چه فیلم هایی را به اشتراک گذاشته، رقص خانم ها را گذاشته، خوانندگی خانم ها را هم گذاشته حتی قسمتی از انها را یکی از شاگردان خودم برای من آورد و من واقعا از دیدن آنها مبهوت ماندم.

*بله درست است حق با شما واقعا این ها معضل جامعه است ،واقعا الگوهای جامعه ما دارند بد نشان می دهند آن چیزی را که باید نشان بدهند ،من فکر می کنم که فقط دنبال این هستند که یکسری طرفدارانی را برای خودشان جمع کنند ، مثلا رئیس جمهوری که می خواهد انتخاب بشود چه نیازی هست که می رود فلان خواننده و فلان بازیگر با ظاهری نا مناسب فرهنگ جامعه را صرفا برای اینکه رای هایی را برای خودشان جمع کنند به دنبال خود میکشانند، انها قرار است سکان دار یک جامعه ی جمهوری اسلامی بشوند در صورتیکه نه جمهوریت را به مردم درست نشان میدهد و نه اسلامی بودنش را. واقعا ما داریم از این ها ضربه می خوریم و الان چه کاری از دست ما بر می آید، من جوان که دنبال یک الگوی عفاف خوب هستم ومیخواهم جامعه ام را آنطور که باید باشد به جهان نشان بدهم،یک جامعه یِ ایرانیِ اسلامی ولی وقتی رجال بزرگ مملکتی و وچهره های مطرح کشورم اینگونه عمل میکنند دیگر چه کاری از من ساخته خواهد بود!؟

ببینید ما به اندازه ی توان خودمان وظیفه داریم و بیشتر از آن وظیفه ما نیست. دیگه حداقلش این است که وقتی امام زمان به سراغ ما آمد، دیگر سرمان بالاست و می گوییم که ما تلاشمان را کردیم و بیکار نبودیم ما به اندازه توانایی و وسع خودمان انجام دادیم.

به نظر من معضل ها همش از بالا دستی ها نیست. ببنید بنده در خانواده خودم مدیر هستم خب من می توانم خانواده خودم را مدیریت کنم یا نه؟! من با خانواده ام شرط کردم و گفتم ببین آیه ی ۵۹ سوره احزاب اینطور عفاف را می گوید (( من جلبیبهن)) یعنی یک مقدار از چادر باید جلوی لب های خانم باشد و من با همسرم شرط کردم گفتم من با همسر طلبه های دیگر کاری ندارم ولی مادر من همینطوراست، مادر خودت هم همینطور و یک مقدار از چادرت باید جلوی صورتت را بگیرد. نمی گویم پوشیه بزن اصلا هم خوشم نمی آید از این موارد. این شرط من است و این هم آیه قرآن و این هم خواسته ی من از تو است و دیگر چیزی نمی خواهم. خب من مدیر خانواده خودم هستم و می تونم این الگو را برای ایشان داشته باشم. خب حقیقتا بچه های خواهرم را می بینم خب من باید برای بچه های خواهرم وقت بگذارم من الان می بینم که این بی حجابی و بی عفتی مثل یک ویروس در خانواده های محجبه هم آمده این یک ویروس است که سرایت هم می کند و سرایتش هم خیلی دارد به سرعت پیش می رود توی جامعه ،آیا من می توانم پادزهر این را داشته باشم. خلاصه یک آمپولی داشته باشد جلوی رشد این ویروس را بگیرد. حداقل چکار کنیم؟! حداقل به اندازه ی وظیفه بیایم شگفتی های عفاف را بگوییم. بچه خواهرم کوثر، را تشویق کنم. مثلا دختر خاله ها می آیند خانه ما در صورتیکه من طلبه هستم، ولی خیلی راحت هستند و موهایشان معلوم است خب من می توانم با اخلاقم و رفتارم و کردارم این ها را تشویق به عفاف کنم. ولی می دانم که نمی توانم از طریق چکشی و از طریق دعوا یا از طریق روی برگرداندن و یا عبوث شدن از اینها روی برگردانم، می دانم که اینها جواب نمی دهد. مخصوصا برای دخترهای امروزی . تایید نمی کنم بد حجابی اش را ولی خب با اخلاق و رفتارم می توانم غیر مستقیم یک کتابی در مورد عفاف و حجاب یا cd یا نرم افزاری به ایشان هدیه می دهم. خب من دیدم تاثیر این را. من یکسال تمام منبرها را به بحث عفاف و حجاب اختصاص دادم و خیلی اثرش را دیدم و بعد مدارس دبیرستان می روم و یا دانشگاه می روم و اگر تخصصی خواهران باشم فقط سیمای عفاف و حجاب را می گویم و توی این زمینه هم واقعا خیلی کار کردم یعنی به همه اقشار گفتم و وقتی در مورد عفاف حرف می زنم به درد آقایان هم می خورد و سیمای عفاف را می گویم، سیمای عفاف را آقایان هم باید داشته باشند لذا عفت در نگاه برای آقایان هم هست. لذا محدوده ها را مشخص کردیم و من به اندازه توانم واقعا کم نگذاشتم برای عفاف یکبار بنده از دانشجویان پزشکی شما امتحان نماز گرفتم همشون تیمم شان اشتباه بود فکر کنم بالای ۱۵۰ نفر را امتحان گرفتیم و همه انها اشتباهاتی داشتند،واقعا این یک غصه است . آخوند بی سواد وقتی وارد یک جامعه ای بشود،یک عالمی بی سواد می شوند. این ها معضلاتی هستند که این حوزه ی ما توی این کار کم تقصیر نیست. شما می دانید الان گران ترین خیابان قم، خیابان صفاییه است که همه مراجع در آن دفتر دارند خب من با خانوادم رفتیم در ان خیابان باورتان نمیشود بیشترین مغازه های این خیابان مغازه های لوازم آرایشی و بهداشتی زنانه است و شیک ترین لباس های زنانه و روسری ها همه توی این خیابان است. حالا از یکی از شاگردانم که ایشان خودش ۲ تا بچه هم دارد، می گوید حاج آقا به خدا خجالت می کشم بگویم ولی بزارید بگویم خانم های اینجا به چادری نمی خورند. خب وقتی دشمن آمده توی قم و خانم های بد حجاب را به بهانه خرید توی خیابان ها راه انداخته، خب معلوم است دیگر چادری های خیابان صفاییه در اصل چادری نیستند. چادر دارد ولی هزار قلم نقاشی و آرایش دارد و آدم خجالت می کشد که بگوید که قم شهر الگوی ما است. ما یک شهر اسلامی نتوانستیم تحویل بدهیم .من می خواهم بگویم که حرف شما را قبول دارم که می گویید بر می گردد به مسئولین جامعه ولی الان از دست من و شما کاری بر نمی آید من فقط مامور به وظیفه هستم و مامور به نتیجه نیستم و من حقیقت ها را می گویم و نمی ترسم و من حاضرم جانم را هم توی این راه بدهم مگر نداریم شهید خلیلی، شهید امر به معروف و نهی از منکر بود. ما باید این ها را داشته باشیم تا حداقل بعضی از مسئولین ما از خواب غفلت بیدار بشوند.

ما الان از جنگ سوریه بد ترش را توی جامعه مان داریم. ما بیشترین مشاوره هایمان، مشاوره جنسی است. چقدر دختر و پسر ها توی مباحث اخلاقی مشکل دارند و متاهل هم هستند. خب این اعلام خطر نیست؟ روانشناسی که دارد با من بحث میکتد که اگر خانمی آمد و گفت از لحاظ جنسی از طریق شوهرش ارضاء جنسی نشد نسخه ما این است که برود دوست پسر بگیرد!

. بلوغ زود راس مگر کم است در همین تهران؟! خب من می خواهم این را به شما بگویم که این معضل ها است. خب ببینید من در اسلایدها بهداشت جنسی در قرآن را آورده ام، تربیت جنسی کودک هم هست و کارگاه بلوغ هم هست. همه این ها توی سایتم هست و من هم الان سایتم صفحه اول گوگل است. من فعالیتم را به اندازه وسعم می کنم و نه دکترم و اصلا دکترا رو قبول ندارم خیلی ها مدرک دکترا می گیرند ولی بی سواد هستند. من در واقع یک طلبه خادم القرآن هستم که دارم توی این زمین فعالیت می کنم. ولی غصه این است که الان کارهای اجرایی مملکت بعضا دست بی سواد هاست. کسی که هیچ سابقه فرهنگی و تخصصی ندارد ولی شده مسئول فرهنگی بعد شما فکر کن شهرداری می خواهد فرهنگ جامعه را درست کند.در حالی که نمی تواند چون خود شهرداری از منبا مشکل دارد. این را باید مردم درست کنند. این دولت ها و امثال اینها نمی توانند ما نباید انتظار مان از دولت و شهرداری باشد تا همیشه همین بوده که دین با مردم حمایت می شود و رشد پیدا می کند. این انقلاب را مردم ایجاد کردند، دولت ها انجام ندادند.

*حاج آقا ولی به نظر من که خودم در میان جوانان هستم اینطور تصور می کنم به عنوان یک دختر جوان که معضل اصلی ما همان الگوهایی است که اول صحبتمان گفتیم مثلا من در خانواده ممکن است درست تربیت بشوم یا نشوم ولی یک پله بالاتر می آیم وارد جامعه می شوم مثلا من به عنوان یک دختر شهرستانی از یک محیط کوچک وارد محیطی مثل تهران می شوم و می خواهم درس بخوانم و دیگر زیر نظر نیستم و دور از خانواده ام و ممکن است هزاران مشکل برای من پیش بیاید. اگر مسئول دانشگاه من یا استاد من یا اصلا همسایه و اطرافیان که ممکن من توی شهر با انها در ارتباط باشم درست به من نشان بدهند خیلی راحت می آیم توی مسیر. من آمدم توی شهر بزرگ که پیشرفت کنم و چیزهای بهتری را ببینم ولی وقتی من میایم توی شهری مثل تهران الگوهای بدی به من نشان داده می شود الگوهایی که خلاف قانون جامعه است.

ببینید ما قبول داریم این ها را. ببنید ما ۳ تا اصل است در علم روانشناسی تربیت، وارث، محیط ولی این محیط را که ما منکر نیستیم. اما از این طرف شما می بینید من توی محیط تهران بزرگ شدم ولی آلوده نشدم. من خودم رو نمی گویم شاگردانم را می گویم اصلا اگر آن زمینه تربیت خانوادگی درست باشد، مخصوصا تربیت قرآنی، ما نمونه زیاد داریم. حاضرم نشان بدهم که شخصی از بچگی با تربیت قرآنی بزرگ شده و الان دانشجوی علوم پزشکی است. یک مدتی آمدند چکشی برخورد کردند یا همان طرحی که گفتند به خانم ها پلاک ببندند جریمه کنند و می بینید این جور طرح ها رو چقدر در فضاهای مجازی مسخره کردند. می گفتند اگر هر پسری که می خواهد برود خواستگاری دختر اول پلاکش را ببیند .خب این طرح هایی که پشتوانه علمی ندارد خب دشمنان انقلاب دنبال همین بهانه ها هستند دیگر. من دیدم یک آقایی یک برخوردی را داشت بک یک دختر خانمی که حالا خیلی عفاف هم نداشت ولی برخورد کریمانه آن مرد آن دختر خانم را تشویق به عفاف کرد. الگو های برتر جامعه ما وقتی الگو بگیرند از رهبر ما باورتان نمی شود مملکت ما آباد می شود.

یقین بدانیم ولی ما نتوانستیم این کار را بکنیم. لذا من به عنوان یک طلبه وظیفه دارم مطیع بیان ایشان و محور های حرکت هایم را با بیانات ایشان تطبیق بدهم و به اندازه وسع و توانم در جایگاهی که هستم به عنوان یک مربی قرآن، بحث عفاف و حجاب را ترویج دهم. مثلا من هواپیما سوار شدم. اقا و خانمی جلویم هستند که خانم روسریش را انداخته پایین این وظیفه من طلبه چیست؟ به نظر شما چه عکس العملی را باید نشان بدهم؟! همین ماه رمضان امسال این اتفاق افتاد، خب همین لباس من خودش امر به معروف و نهی از منکر است درست است؟ خیلی از خانم ها من را می بینند روسریشان را می آورند جلو این خانم جلوی من توی هواپیما نشسته بود و روسریش را هم انداخته من وظیفه ام به عنوان یک طلبه چیست؟ من طلبه هایی را دیدم روحانیون را دیدم مسن هستند و عین خیالشان هم نبوده و هیچ تذکری ندادند و حتی یکی شان هم گفت ان شاءا…مسیحی است. در حالی که من یقین داشتم این ایرانی است و شیعه است چرا اینگونه شده است؟! من به عنوان یک طلبه وظیفه ام این بود که به این مهماندار هواپیما بگویم ببخشید مثل اینکه این خانم دستور قرآن و دین جامعه ما را رعایت نمی کنند و پرواز هم داخلی بود، خارجی نبود که ایشان هم رعایت نمی کنند و لطف کنید صندلی من را عوض کنید که من بروم جلو. من هم نهی از منکر امر به معروف کردم و هم رفتم جلو نشستم چون اگر چشمم می خورد به موهای ایشان حرام بود. ببینید این اندازه در توان من بود اگر چه خیلی ناراحت بودم و غصه دار بودم. ولی می خواهم بگویم می بینیم کسانی را که حتی در کسوت لباس من این را هم ندارند

آیا بازیگران زن سینما می توانند دختران دانشجوی ما را تشویق به سبک زندگی اسلامی کنند؟! مسلما نمی توانند خب وقتی ما بیایم به این ها شهرت بدهیم و به اینها آنتن بدهیم و تمام امکانات مادی هم زیر دست این ها است. خب این دختر ساده ما عقده ای می شوند. وقتی عقده ای شد تلاش می کند به هر قیمت به آن خواسته های دنیویش برسد خودش را مثل آن می کند. این ها غصه است. ما از هر طرف وظیفه مان این است که مقاله بنویسیم و پیام مان را برسانیم یا طرح هایی علمی بدیم و کار یک نفره هم نمی شود و کار گروهی که بشود عالی می شود. منتهی هر کسی به اندازه وسع و توان خودش شما دانشجوی علوم پزشکی هستید؟

*بله من بیهوشی هستم.

مثلا فرض کنید الان در بخش بیهوشی بیشتر آقایان هستند قبول دارید یا نه؟ ما این بچه دوممان نازنین زینب که می خواست به دنیا بیاید دغدغه داشت خانم ما که بیمارستان شخصی هم میرود آقا در اتاق عمل نباشد و ما خیلی استرس داشتیم. پول هم می دهیم ۳ میلیون پول می دهید دیگر بیمه تکمیلی و اینا بعد آخر سر گفتند به ما که اگر شیفت شب باشد آقا هستند. حالا ما دعا کنیم نور بیاد توی آسمان ما از کجا بدانیم آخر این دست ما نیست که زمان زایمان. حالا باورتان میشود هرچی ما با این پزشکان که در ارتباط بودیم آشنا بودند و می شناختیم. خانم دکتر می گفت اصلا دست من نیست که حالا می آیید بیمارستان خصوصی است این هست حالا یک وقت می بینید توی اتاق عمل خانم هست ولی آقایان هستند که بیمار را روی تخت انتقال می دهند. خانم ما روی این حساس بود و ما خیلی استرس داشتیم و دعا کن حالا خدارا شکر بعد بیمارستان میلاد شد این همه رفتیم و امدیم آخر سر رفتیم دولتی و بعد دیدیم که کلا خدارا شکر نامحرم هم نبود و خیلی هم خوب بود. حالا می خواهم بگویم که ما توی جامعه خودمان همین مشکل را داریم یعنی من به عنوان یک طلبه استرس دارم و حالا یک عده خانم ها خیلی راحت می روند پیش پزشک آقا.خب اینها بی عفتی نیست؟ ما فقط داریم چادر را می بینیم مگر اینها بی غیرتی نیست؟

آقایانی که در این زمینه خیلی راحتند و همسرانشان بعضا روسری ها را در ماشین در می آوردند و بعد خانم خیلی راحت با دوست نامحرمش میرود مسافرت و خلاصه خانم هم پیش یک مرد نا محرم راحت است و.. مگر این ها معضل نیست؟ مگر این ها بی عفتی نیست؟ باید به فکر این ها باشیم چادرمشکل ما نیست .

امروز باید سطح عفت مردان و زنان جامعه ما بالا برود پس می خواهم بگویم که اصلا بحث حجاب نیست عفت است، عفت در قلب، در نگاه، در بیان حتی عفت در حس کردن بوی عطر نامحرم مگر نیست؟! با مرد نامحرم می گوید و می خندد و صحبت می کند این ها را که دارید می بینید توی فضای بیرون هم دارید می بینید. حاج آقا هم خیلی راحت دارد می گوید و می خندد خب این ها مقدمه ی حرام است.

حضرت زهرا خطبه خواند منتها ببیند دشمن میگوید گویی علی داشت خطبه می گفت. خب ببینید محدوده های عفاف را حضرت زینب رعایت کرده پس اسلام نمی گوید خانم کار نکند نه قرآن میگوید دختران شعیب تازه می رفتند چوپانی می کردند. منتهی تک نبودند بلکه دو تایی می رفتند. این ها همه شان آیات قرآن است در سوره قصص روابط دختر و پسر را قرآن چگونه می گوید؟! موسی وقتی دو تا دختر نامحرم را دید سلام علیکم و حال شما چطوره؟ این ها نبوده است

گفت شما دو تا دختر چرا کنار ایستاده اید؟ به هردوتایشان گفت. ببینید اینهاهم دو تایی جواب دادند که ما اینجا ایستاده ایم که نامحرمان بروند به گوسفندانمان آب بدهیم. منتهی اگر ما اینجا هستیم دلیلش هم این است که پدرمان پیر است و از کار افتاده است و ناچار آمدیم. اگر یک مردی در خانه ما بود نمی آمدیم بیرون کار کنیم. این ها آیات ۲۲ سوره قصص بود. آیاتی که ضرورت کار کردن زن را بیرون از خانه می گوید و نوع ارتباط او با نامحرم من می گویم ما شگفتی های قرآن را نگفتیم. من توی آمل تدریس داشتیم دوره ی تربیت مربی بود وقتی همین آیه ۵۹ سوره احزاب گفتم دو تا خانم بدحجاب بودند حتی فیلم بردار ما گفت حاج آقا گردن شان معلوم است و دوربین ام جایش راعوض کردم. اینقدر وضعشان خراب بود. بعد ۳ هفته شگفتی های قرآن را بیان کردیم و بعد دیدیم که بله این ۲ تا خانم یک روز در کلاس گریه کردند و صراحتا گفتند با شگفتی های قرآن محجبه شدیم بعد همان دو تا خانم سر کلاس بلند شدند گریان که نمی دانستیم خدا با ما اینطوری حرف زده که اینقدر قشنگ گفته با زبان پدر و مادری گفته این عفاف به نفع تو است لذا قران به پیرزن ها هم می گوید اگر عفاف نداشته باشی اشکال ندارد ولی اسلام می گوید اگر موهایتان را بپوشانید بهتر است.

ما هنوز به مردم نباورانده ایم که خدا در قرآن چطوری دارد عفاف را می گوید. زوری نگفته است؟. به پیرزن ها هم می گوید اگر موهایتان معلوم شد عیبی ندارد. (سوره نور آیه ۵۹) ولی حالا اگر شما پیرزن ها موهایتان را بپوشانید این بهتراست

. ببنید نوع بیان خدا را ببینید ما اینطوری نگفتیم. من در کل اعتقادم این است که برای درست شدن بحث عفاف و حجاب در جامعه جهاد می خواهد یعنی باید همه ارگان های جامعه باید جهاد کنند منتها زوری و شمشیری و تفنگی نمی شود و نیازمند فرهنگ سازی است و با سالی یک روز به نام روز عفاف هم نمی شود کار کرد. باید یک سال همه ی روحانیون کشور ماه رمضان و محرم برنامه هایشان عفاف باشد. بعنی یکسال سال عفاف و حجاب باشد و همه ارگان های کشور و شخصیت های کشور تشویق و ترویج فرهنگ عفاف را انجام بدهند من امیدوارم کشورمان رشد اقتصادی داشته باشد و رشد فرهنگی هم داشته باشد.

*خیلی سپاس گزارم استاد خیلی لطف کردید خدانگهدارتان.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *